Digital Samtid, Uke 1

Spørsmål til filmen ”Lo and Behold”:

  1. Hva er internettet, egentlig?

Ordet ”internett” forklarer seg selv ganske godt faktisk. Internettet blir ofte forbundet med nettsider, som for eksempel www.google.com. Selve internettet er enda større enn dette, og handler om nettverket mellom datamaskiner. Det engelske ordet ”interconnecting” betyr å koble ting med hverandre, og derfor gir ordet ”internett” mye mer mening (et nettverk som kobler datamaskiner med hverandre).

  1. Var det noe som overrasket deg i filmen? I så fall hva?

Det er et godt spørsmål. Jeg vil kanskje si at det som overrasket meg mest var verdens første melding som ble sendt via internettet. Det er rart å tenke på at denne meldingen skulle være noe så simpelt som ”LOG”, men siden den ene datamaskinen crashet så ble meldingen ”LO”.

  1. Var det noe som var vanskelig å forstå? I så fall hva?

Jeg vil si at jeg har en ganske god forståelse om hvordan internettet funker, og derfor kan jeg ikke huske at det var noe jeg ikke forstod.

  1. Nevn noen avgjørende måter internettet har forandret dagliglivet vårt på?

Internettet har forandret livene til mange mennesker på veldig mange områder. Måten vi får tak i informasjon på har endret drastisk, og det er utrolig simpelt å finne informasjonen du leter etter på internettet. Det har også forandret måten vi holder kontakten med andre mennesker på. I tillegg gir det oss enklere tilgang på underholdning, noe som høyst sannsynlig kan føre til at TV blir ”utdatert”. I ”gamle dager” hadde man fysiske klokker som måtte stilles inn manuelt. Nå kan vi enkelt bruke mobilen eller PC-en til å sjekke klokken, og i motsetning til fysiske klokker blir denne stilt ved hjelp av internettet og kan f.eks. stille seg automatisk til sommertid.

 

Spørsmål fra arket ”Digital Samtid – Del 1”:

  1. Hvor mange timer bruker du daglig på Internett?

Det er veldig vanskelig å anslå hvor mange timer jeg bruker på internett om dagen, og det kan variere veldig fra dag til dag. Jeg bruker som regel internett om morgenen. Hvis jeg har skole, så varierer internettbruken min med hvilke fag jeg har. For eksempel: i IT bruker jeg internett veldig mye, mens i matematikk bruker jeg det veldig lite. I tillegg bruker jeg internett mye mer i helgen enn i ukedagene. Gjennomsnittlig vil jeg kanskje si at jeg bruker 4-5 timer på internett.

  1. Hvilke apper og sosiale medier bruker du daglig?

Når det kommer til sosiale medier er det 2 jeg bruker regelmessig: Facebook og Snapchat. Til vanlig bruker jeg disse appene: Facebook, Snapchat, YouTube og Chrome. I hverdagene bruker jeg RuterReise til å sjekke busstider.

  1. Forsøk å finne ut hvor mange i Norge i dag som bruker Facebook og Snapchat daglig.

I følge Sosialkommunikasjon.no er det omtrent 3,7 millioner norske Facebook profiler, og rundt 3 millioner nordmenn bruker Facebook daglig. Snapchat, som er Norges mest brukte sosiale nettverk etter Facebook, blir anslått til å ha ca. 2,7 millioner brukere. Litt under 2 millioner bruker Snapchat hver dag.

  1. Forsøk å finne ut hvor mange i Norge som ikke bruker internett.

Statistisk sentralbyrå sier at 84% av Norges befolkning fast bredbånd. Dette vil si at litt under 16% av alle nordmenn mangler tilgang på internett.

  1. Hvordan kan økningen i ensomhet som Ungdata-undersøkelsen viser, skyldes den digitale måten vi kommuniserer på?

Det er vanskelig å vite om internettet har direkte forårsaket at flere unge er ensomme. Vi bruker mer og mer tid på sosiale medier, men samtidig mindre og mindre tid på å snakke ansikt-til-ansikt. Det er begrensinger på hvor godt kjent man kan bli med en person over nettet. Derfor kan man ikke se bort ifra at internettet kan øke antall unge som føler seg ensomme.

  1. Hvilke fire punktet kjennetegner kommunikasjon på sosiale medier?

Her er de fire punktene som kjennetegner kommunikasjonen på sosiale medier:

  • Det er flere møtepunkter
  • Store sosiale nettverk
  • Skjer ofte i kortere tidsintervaller
  • Foregår ofte i en mange-til-mange-situasjon
  1. Hva er forskjellen på vertikale og horisontale sosiale systemer?

Vi skiller mellom to sosiale systemer: vertikale og horisontale. I vertikale systemer foregår det sosiale møtet fysisk. Eksempler på dette er når man er med familie, er med venner eller er på skolen. Horisontale sosiale systemer er det motsatte, og inkluderer ikke-fysiske sosiale møter slik som Facebook, Snapchat og Twitter. Forskjellen på disse systemene ligger i måten vi oppfører oss på. I det vertikale sosiale systemet er det klare normer for hvordan man skal oppføre seg. I de horisontale sosiale systemene lager vi vår egen sosiale verden, og dermed definerer vi de sosiale normene selv.

  1. Hvordan kan teknologi brukes til å styrke kommunikasjon og sosial tilhørighet?

Når det gjelder å styrke kommunikasjon er det ganske klart at teknologi kan bidra med stor hjelp til dette. De sosiale mediene og andre digitale former for kommunikasjon gjør at vi kan kommunisere med andre mennesker når som helst og hvor som helst (så lenge vi har tilgang til internett). Teknologi kan også styrke sosial tilhørighet. Som nevnt tidligere kan sosiale medier skape et større sosialt nettverk. Dette betyr at man kan potensielt finne flere nye venner og bekjente, noe som kan styrke vår sosiale tilhørighet.

  1. Hvordan kan språklige og kulturelle minoriteter bruke sosiale nettverk?

Sosiale nettverk skaper nye muligheter for kommunikasjon. Ikke bare holder vi kontakten lettere, vi kan også få kontakt med personer vi aldri har møtt før. Gjennom sosiale nettverk kan minoriteter finne andre mennesker som deler de samme verdiene. Dette gjør at minoritetene ikke trenger å føle seg så ”små” i samfunnet. De sosiale nettverkene kan øke tryggheten til minoritetene, og kan for eksempel hjelpe innvandrere til å bli bedre og kjappere integrert i samfunnet.

  1. Kartlegg din hverdag. Hvor mange timer bruker du på dine daglige aktiviteter? Hvor brukte du sosiale medier mest?

Jeg står opp litt for klokka 7. I mens jeg spiser frokost er jeg kanskje på sosiale medier i maks 10 minutter. Bussen drar 08:06, og når jeg sitter på bussen er jeg på sosiale medier i rundt 5 minutter. Skoledagen min varierer fra 4,5 til 7 timer, og i løpet av en skoledag er jeg på sosiale medier i ca. 15 minutter. Etter skolen pleier jeg å være litt på sosiale medier hvis jeg ikke har noe bestemt jeg skal gjøre. I tillegg er jeg på sosiale medier før jeg legger meg.

Jeg tror jeg bruker sosiale medier mest på bussen og når jeg er hjemme.

 

Kilder:
http://sosialkommunikasjon.no/brukertallene-i-sosiale-medier/
http://www.ssb.no/teknologi-og-innovasjon/statistikker/inet
Utlevert hefte om Digital Samtid

1 thought on “Digital Samtid, Uke 1”

Legg igjen en kommentar

